Eén van de belangrijkste activiteiten in de klas waarbij taal een belangrijke rol speelt, vind ik het onthaalmoment. 's Morgens, bij het binnenkomen, nemen de kleuters plaats in de onthaalhoek van de kleuterklas. Wanneer alle kindjes in de kring zitten kan de kleuterjuf van start gaan.
Eerst zingt de juf samen met de kinderen een welkomstliedje, zodat de kleuters al onmiddellijk een gevoel van veiligheid krijgen. Daarna gaan ze kijken welke vriendjes en vriendinnetjes er die dag aanwezig zijn in de klas. Een leuke manier om dat te controleren, is één voor één de naam zeggen van de kleuters die in de kring zitten en tegelijkertijd in de handen klappen. Door dit geregeld te herhalen, leren de kinderen woordhakken en door te tellen hoeveel keer ze in hun handen klappen, weten ze uit hoeveel delen hun naam bestaat. ( Bijvoorbeeld: Esma = Es-ma = twee keer klappen in de handen ). De kinderen mogen dan ook hun foto omdraaien op het aanwezigheidsbord. Ieder kind heeft een kaartje met zijn of haar gekozen symbool op het bord hangen. Aan de keerzijde staat hun foto. Wanneer de foto omgedraaid is, weten de juf en de andere kinderen welke kleuters in de klas aanwezig zijn.
Onthaalliedjes
Eerst zingt de juf samen met de kinderen een welkomstliedje, zodat de kleuters al onmiddellijk een gevoel van veiligheid krijgen. Daarna gaan ze kijken welke vriendjes en vriendinnetjes er die dag aanwezig zijn in de klas. Een leuke manier om dat te controleren, is één voor één de naam zeggen van de kleuters die in de kring zitten en tegelijkertijd in de handen klappen. Door dit geregeld te herhalen, leren de kinderen woordhakken en door te tellen hoeveel keer ze in hun handen klappen, weten ze uit hoeveel delen hun naam bestaat. ( Bijvoorbeeld: Esma = Es-ma = twee keer klappen in de handen ). De kinderen mogen dan ook hun foto omdraaien op het aanwezigheidsbord. Ieder kind heeft een kaartje met zijn of haar gekozen symbool op het bord hangen. Aan de keerzijde staat hun foto. Wanneer de foto omgedraaid is, weten de juf en de andere kinderen welke kleuters in de klas aanwezig zijn.
Onthaalliedjes
Dag Jules
Goedemorgen, allemaal,
Goedemorgen allemaal,
Dag Zon, dag Zon,
dag Jules, dag Jules
Dag kind, dag kind,
Hoor hoe vrolijk de dag begint,
Tralalala-laa, tralalala-laa,
Hoor hoe vrolijk de dag begint.
In onze school, zoals in vele andere scholen, is " Jules" de klaspop van de peuterklas. Daarom vind ik dit liedje bruikbaar bij de allerkleinsten. Ik zou voor dit liedje een zon maken en deze ophangen in de onthaalhoek. Zingen is steeds leuker als we tegelijkertijd bewegingen maken. Bij het zingen van " Goedemorgen allemaal " zou ik dan met beide handen zwaaien naar de kindjes in de klas, bij " dag zon" zwaaien we naar de zon die in de onthaalkring hangt en bij " dag kind" zwaaien we naar een vriendje van de klas. Terwijl we de rest van het liedje zingen, klappen we in onze handen.
***
Goeiemorgen, goeiemorgen,
hier zijn we weer hallo,
elke morgen, elke morgen,
groeten wij elkander zo:
eens kijken hier,
eens kijken daar,
en zwaaien naar elkaar,
alle kindjes komen graag
weer naar onze klas vandaag!
Dit onthaalliedje zou ik kiezen voor de oudste kleuters.. Ik zou daar nog wat bewegingen bij doen zoals bijvoorbeeld de handjes boven de ogen plaatsen bij het zingen van "eens kijken hier", "eens kijken daar" ( naar links en naar rechts kijken ) en met de handjes zwaaien bij het zingen van " en zwaaien naar elkaar".
***
In de onthaalkring hangt er ook een weekkalender met de dagen van de week. Iedere dag wordt hierop aangeduid welke dag het is met daarbij het juiste weerkaartje.
Wanneer ik zelf voor de klas sta, ga ik volgende liedjes gebruiken bij het zingen over :
de dagen van de week:
het weer:
***
Bij het onthaal wordt er niet alleen gezongen, maar vertelt de kleuterjuf ook wat er vandaag allemaal gaat gebeuren. De kleuterleidster bespreekt met de kindjes rond welk thema er zal gewerkt worden. Een nieuw thema zal ze inleiden met allerlei materiaal. Ook de klashoeken ( boeken, winkel,... ) worden versierd met aangepast materiaal dat hoort bij dit thema. Hierbij zou ik de kleuters ook zelf aan het woord laten. Ik zou hen vragen of ze zelf ideetjes hebben om uit te werken rond dit thema of misschien hebben ze thuis speelgoed dat we hierbij kunnen gebruiken. Of kinderen hebben misschien zelf al dingen gemaakt of beleefd. Ik vind het belangrijk dat de kinderen niet steeds moeten luisteren naar wat de juf vertelt, maar dat ze zelf ook de kans krijgen om eigen ideeën naar voor te brengen, om hun eigen ervaringen te delen met hun vriendjes in de klas.
Ook worden er tijdens het onthaal een aantal dagtaken verdeeld in de klas. In iedere kleuterklas zijn er een aantal taken die de kinderen zelf mogen uitvoeren. Deze taken zijn in elke klas verschillend. Als kinderverzorgster, sta ik in de eerste kleuterklas. Daar mag er elke dag een kindje als eerste in de trein staan, mag er iemand het licht doven bij het verlaten van de klas, nog iemand anders mag de klaspop wakker maken, de speelhoeken groen en rood maken,... Iedere dag worden deze verschillende taken door andere kleuters uitgevoerd, zodat iedereen eens aan de beurt komt.
***
Andere liedjes die ik zou gebruiken in de klas
Net zoals het onthaal, vind ik dat het einde van de dag ook gezellig moet afgesloten worden. Zeker bij de allerkleinsten is dit heel belangrijk, zodat ze weten dat het tijd is om naar mama en papa te gaan. Op het einde van de dag, vóór de peutertjes naar huis toe gaan, zou ik samen met hen "Jules" zijn kleedjes uittrekken en zijn pyjama aantrekken. Een kindje mag daarna " Jules " in zijn bedje stoppen. Daarna luisteren en zingen we samen het liedje dat ik gevonden heb op onderstaande link:
***
Onderstaand versje zou ik de kleuters aanleren en telkens wanneer het tijd is om op te ruimen, kunnen we het samen opzeggen:
" We ruimen op
de klas staat op zijn kop
spullen hier en in het rond
alles zomaar op de grond
We ruimen op
de klas staat op zijn kop"
***
één, twee, drie, vier knabbeltijd knabbeltijd
één, twee, drie, vier knabbeltijd is hier
eet je appel, koek of peer
zit nu aan de tafel neer
één, twee, drie, vier knabbeltijd is hier.
De kleuterjuffen vinden het niet alleen tijdens de middag fijn dat de kleuters even rustig en stil zijn. Ook in de klas zijn er momenten dat de juffen iets willen vertellen en daarom de kinderen vragen om even stil te zijn. Soms moet ze wel even roepen. In plaats van mijn stem te verheffen, zou ik graag onderstaand liedje gebruiken:
Ssssssssssssssssst .....(liedje)
Spits nu je oren en maak het even stil
dan kan je horen wat ik vertellen wil
oren om te horen al zijn ze groot of klein
ze kunnen heel goed luisteren
en dat is fijn !
Heel veel van bovenstaande liedjes herken ik van de kleutertijd van mijn dochter. Het zijn stuk voor stuk enorm plezante liedjes, waar de kinderen ook nog iets van leren.
BeantwoordenVerwijderenHet is bijvoorbeeld heel leuk om de kinderen de dagen van de week te leren aan de hand van een leuk liedje. Of het moment van opruimen inluiden met een liedje. Mijn dochter heeft bovenstaande liedjes steeds als heel leuk beschouwd. Dat ondervond ik vooral omdat ze ook thuis de liedjes heel enthousiast zong.
Via muziek kan een kind heel veel bijleren.
Ik gebruik zelf héél veel van deze liedjes bij 4-5 jarigen.
BeantwoordenVerwijderenBij het ochtendlied van jules pas ik of de kleuters de tekst aan.
Het liedje van het weer en eet-moment ga ik van jou overnemen want die zijn echt leuk !
Ik heb al verschillende keren van ouders de vraag gekregen om het opruimliedje van de klas voor hen op cd te zetten zodat het opruimen thuis vlugger zal gebeuren...
waar kan ik dat stilte liedje ergens vinden ?
BeantwoordenVerwijderen