dinsdag 30 juli 2013

Kinderliedjes en versjes

Het aparte woordgebruik in liedjes, versjes, rijmpjes,.. ontwikkelt het taalgevoel bij de kleuters. Ze leren genieten van het klankenspel in onze taal (rijmen, klanknabootsingen,...). Ook leren ze de bewegings- en beeldende expressie afstemmen op de inhoud van het versje of lied.
Het gebruik van versjes gebeurt vaak ter gelegenheid van speciale gebeurtenissen zoals Moederdag, Vaderdag, sinterklaasfeest, Kerstmis,  enz... Maar kleuters leren ook vaak opzegversjes, omdat ze toevallig bij een thema horen of soms zelfs zomaar tussendoor. Door het aanleren en opzeggen van versjes worden kleuters zich bewust van rijm en ritme. Ze oefenen daarbij ook hun geheugen en taalvaardigheid. Vaak hebben ze er erg veel plezier in.
Voor de kleuterleidster is een belangrijke rol weggelegd bij de keuze van de versjes, want niet alle versjes zijn geschikt. Zo mogen de versjes niet te lang zijn en moeten ze een duidelijke structuur hebben. Ook moeten ze aansluiten bij de belevingswereld van de kleuters.
Als toekomstig kleuterleidster zal ik alleszins gebruik maken van versjes en liedjes om bepaalde thema’s aan te snijden of uit te leggen.

Hier volgen enkele voorbeelden van versjes en liedjes.


Versjes



Thema Vaderdag


Grote papa, kleine papa
Dikke papa, dunne papa
papa hier en papa daar
mijn papa die staat altijd klaar
om te werken, om te spelen
mijn papa wil ik met niemand delen!!!

Dit versje zou ik aanleren bij de jongste kleuters. Het is niet te lang, bevat geen al te moeilijke woordenschat en het is  met enkele eenvoudige bewegingen makkelijk aan te brengen.

***

Goeiemorgen lieve papa.
Jij bent groot en ik ben klein.
Maar ik vind het echt fantastisch
dat we dikke vrienden zijn.
En voor al die lieve vaders.
Is het nu dus vaderdag.
Ik ben blij dat ik je daarom
dit cadeautje geven mag.
Goeiemorgen lieve papa.
Jij bent groot en ik ben klein.
Maar ik vind het echt fantastisch
dat we dikke vrienden zijn .

Dit versje vind ik wel bruikbaar bij de oudste kleuters. Voor hen mag het inderdaad wat meer inhouden. Het mag een rijkere woordenschat bevatten en het mag een beetje langer zijn. Zij kunnen de woorden al wat beter onthouden.


***

Thema Moederdag

Mama moet je eens even luisteren, 
ik wil je wat in je oor fluisteren.
het gaat over mij en het gaat over jou
pssssssssttt 
weet je dat ik heel veel van je hou ? 

Dit vind ik persoonlijk een heel mooi versje voor Moederdag. Het is voor de jongste kleuters een leuk middel om hun liefde aan hun moeder te betuigen.


***

Thema fruit

 Appeltje geel
ik laat je heel
Appeltje groen
ik geef je een zoen
Appeltje rood
sapperloot
Hap en hop
ik eet je op!


Dit is een leuk versje voor de kindjes van de eerste kleuterklas, wanneer ik zou werken rond het thema " fruit " . Ik zou  een gele, rode en groene appel meenemen naar de klas en hen eerst de verschillen in kleur leren waarnemen.  Zo weten ze dat er gele, rode en groene appels zijn. Op die manier leren ze dan ook deze drie kleuren kennen. Verder komen dan nog volgende onderwerpen aan bod : waar groeien de appels, plukken van de appels, waarvoor kunnen appels nog gebruikt worden, hoe appels smaken, ....

***


Thema winter




Een leuk versje voor de tweede kleuterklas wanneer ik zou werken rond het thema " de winter ".

***

Kleuterliedjes

Smurfenliedje



                                        Bronhttp://www.youtube.com/watch?v=j2TfBz4Lnew

Op dit smurfenliedje heb ik vorig schooljaar, samen met de kleuters van de naschoolse opvang, gedanst op het schoolfeest. Ik vond dit echt een vrolijk liedje dat door de kleuters erg gewaardeerd werd.  Zelf beleefden ze er ook veel plezier aan. We hadden het dansje zoveel keer geoefend, dat er op het schoolfeest kindjes waren die het refrein zelfs mee zongen.

***

Ik hou meer van kinder-doe-liedjes zoals je vindt via onderstaande link. Deze liedjes gebruik ik wel eens om met de kleuters te dansen. Ik vind deze  zo tof omdat er danspasjes bij zijn die je  de kinderen kan aanleren. Ik vind dit zelf heel leuk om te doen. En de liedjes zoals "Theo Theo " , " Tsjoe Tjoe Wa" en "Hockey Cockey" zijn liedjes die de kinderen zeker en vast kennen. Ze worden op vakantie vaak gebruikt voor kinderanimatie. Het zijn wel leuke liedjes om er samen met de kinderen op te dansen en te bewegen. Ik zou ze echter niet in de klas gebruiken om samen met de kindjes te zingen.

Bron http://www.youtube.com/watch?v=s0MWtolLXQ8&list=PLsCZDeApg3XW4L48HDfuT83MCvFPET0Ph



***


Jij en ik


Refrein:
Als je vriendjes bent,
dan kun je alles delen.
Als je vriendjes bent,
dan weet je dat dat moet!
Als je vriendjes bent,
dan kun je samen spelen.
Als je vriendjes bent,
dan maak je het weer goed!

Strofe 1:
Samen fietsen, samen ballen, samen uit het klimrek vallen.
Jij en ik, en ik en jij, samen zijn wij wij.

Refrein herhalen

Strofe 2:
Samen steppen, samen hollen, samen in de zandbak rollen.
Jij en ik, en ik en jij, samen zijn wij wij.

Refrein herhalen

Strofe 3:
Samen lachen, samen snoepen, samen gekke dingen roepen.
Jij en ik, en ik en jij, samen zijn wij wij.


Dit vind ik een toepasselijk liedje voor kinderen uit de derde kleuterklas. Ik zou dit zelfs in het begin van het nieuwe schooljaar aanleren, om hen te tonen dat wij allemaal samen in de klas zitten en dat we allemaal vriendjes zijn van elkaar. Dat we geen ruzie maken of niet vechten, maar wel dat we samen spelen en alles delen met elkaar. Want kleuters kunnen soms nogal ruzie maken met elkaar, dus hoop ik dat ze uit dit liedje de nodige lessen trekken.

***
Als kleuterleidster heb je als taak de kleuters een zekere zelfstandigheid bij te brengen. Vandaar dat ik het liedje op volgende link  http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20080406_zelfdoen01
leuk vind om samen met de peuters te bekijken en te beluisteren. Want zij moeten toch nog veel leren, zij moeten vooral leren om alles zoveel mogelijk zelfstandig te doen.

***

1 opmerking:

  1. Liedjes en versjes gebruik ik bijna alle dagen in mijn tweede kleuterklasje. Versjes zijn belangrijk omdat de kinderen creatief omgaan met woorden én de betekenis ervan / ze muzisch omgaan met taal /ze produceren nieuwe woorden en uitdrukkingen / ze herkennen klanken en bootsen ze na /ze gebruiken woorden en zinnen die dicht bij hun leefwereld of week-thema liggen.

    BeantwoordenVerwijderen