Taaltoets
Bron : http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnenland/article/detail/1087547/2010/03/31/Smet-belooft-duidelijkheid-over-taaltoets-kleuters.dhtml
Ik vind het eigenlijk een goed idee om een taaltoets af te nemen bij kleuters die minder dan 220 halve dagen aanwezig waren op school. Uit eigen ervaring weet ik dat er ouders zijn, die de kleuterschool niet belangrijk vinden. Sommigen denken dat hun kind in de kleuterklas toch alleen maar speelt, en daarom vinden ze het niet nodig om hun kind regelmatig naar school te brengen. Zeker in een derde kleuterklas, vind ik het belangrijk dat de kleuters op reguliere basis naar school komen. Het is toch een waardevol en voorbereidend jaar op het eerste leerjaar. Kinderen leren schrijven, rekenen, ... basisoefeningen voor het eerste leerjaar. Vandaar dat ik de taaltoets een goed idee vind. Dan hebben de kleuterleidsters ook een bewijs om zich te verantwoorden tegenover de ouders. Want je zou als kleuterleidster kunnen redeneren, die kleuter is bijna niet op school geweest, die kan dus niet naar het eerste leerjaar. Maar als je dan nog eens kan bewijzen aan de hand van zo'n taaltest, dat de kleuter onvoldoende scoort om het eerste leerjaar aan te kunnen, vind ik dat toch nog beter. Op die manier kan je de ouders dan ook duidelijk maken, dat mocht hun kind meer naar school gekomen zijn, het waarschijnlijk wel had kunnen doorgaan naar het eerste leerjaar.
Leestasje
Bron : http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=JR36LCH7
Zo'n leestasje is inderdaad wel leuk. In onze school werd dat ook nog gebruikt. Dan kregen de kinderen een prentenboek mee naar huis met daarbij een cassette waarop ze het verhaal konden beluisteren. Dat is misschien wel goed voor anderstalige kinderen om Nederlands te leren, maar wat als de ouders onze taal niet machtig zijn? Dan vind ik dat toch niet zo goed. Want wanneer de kinderen het verhaal niet begrijpen, kunnen de ouders hun daarbij ook niet helpen, en dan heeft dat toch maar weinig zin. Alleen een rugzakje meegeven met boekjes, zoals ze in het artikel schrijven, met de bedoeling er gewoon in te kijken en dat de kinderen er met de ouders over praten, in gelijk welke taal, vind ik toch niet zo'n goed idee. Als school geef je toch zo'n leestasje mee met de bedoeling om hun Nederlands toch beter te gaan ontwikkelen. Want allochtone ouders willen hun kinderen toch in een Nederlandstalige school inschrijven, opdat hun kind Nederlands zou leren. Als de ouders dan in hun moedertaal met de kinderen praten over de boekjes, gaan ze juist die taal misschien wel beter ontwikkelen. Het kan dan ook voor de kinderen verwarrend zijn, wanneer de juf in de klas dan in het Nederlands vertelt over de boekjes. Heb er een dubbel gevoel bij.
Klaspop
Op onze school krijgen de kleuters van de tweede kleuterklas, in het weekend, " Mieni muis" ( de klaspop ) mee naar huis. |
Dit is het boekje waarin de ouders iets mogen schrijven over de avonturen die hun kind, samen met "Mieni muis", beleefde. |
Taaltesten zijn inderdaad interessant om te weten op welk niveau de kleuter staat , maar sommige kleuters ontwikkelen zich misschien wat trager op taalgebied of voelen zich niet veilig op school waardoor het lijkt dat ze een taal-achterstand hebben...
BeantwoordenVerwijderenHet idee van 'leestasje' hebben we enkele jaren geleden gedurende 1 schooljaar gebruikt maar we zijn ermee gestopt omdat het leestasje niet tijdig werd teruggebracht naar school. De meeste ouders hadden hier enkel tijdens het weekend tijd voor en wilden het ongeveer 2 weken thuis houden...